چگونه با اتوبوس در داخل ایران سفر کنیم؟

موضوع: جاذبه های گردشگری تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ 0 دیدگاه 276 مشاهده
خبرگزاری ایسنا: «جایی در شرق شیراز، به دهکده کوچکی رسیدیم که آن را در نقشه ندیده بودیم. با این حال ساکنان دهکده، این مهمانان ناخوانده غربی را که از اتوبوس پیاده می شدند، به گرمی استقبال می کردند.

مترجم فارسی زبان ما پس از مدتی برگشت و اعلام کرد تعدادی از مردان روستا داخل صحن مسجد با ما خواهند نشست. ما هم پس از در آوردن کفش هایمان روبه‌روی آن ها نشستیم و از چگونگی زندگی روزمره آنان و ارتزاق از این زمین های خشک پرسیدیم».

این جمله‌ها، ورودی مطلب منتشره در روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۵ است به قلم گزارشگر آن درباره سفر به ایران و جاذبه‌هایش.

سارا هال Sara Hall، گزارشگر این روزنامه استرالیایی، در ادامه گزارش سفر خود آورده است: «آن چه که متوجه شدیم این بود که بیشتر آن ها برای کار به شهرهای اطراف می روند. سپس از ۵ نفر از زنان خواسته شد که با زنان روستایی هم صحبت شوند. بچه ها نیز بعد از کنار گذاشتن خجالت به جمع زنان و مردان پیوستند.

بازار گرفتن عکس هم داغ شد. همه آن ها در مقابل دوربین سعی داشتند که طبیعی جلوه کنند و از ما می خواستند که در قاب آن ها قرار بگیریم. سپس فی البداهه از یکی از پزشکان خانم همراه تیم خواستند تعدادی دارو برای درد کمر و پاهای خانم ها تجویز کند.

او هم مقداری داروی گیاهی را معرفی کرد، هر چند که احتمال می داد این داروها در این منطقه قابل دسترسی نباشند؛ و بالاخره وقتی ما محل را ترک کردیم، تمامی روستا برای ما دست تکان می دادند».

او افزوده است: «من با تعدادی از دوستانم به صورت گروهی در داخل ایران با اتوبوس سفر می کنیم تا نکاتی را از امید و زندگی واقعی مردم این کشور به‌دست آوریم.

ما سفر را از شیراز شروع کردیم و اولین غافل گیری، موقع صبحانه روز اول پیش آمد. تعدادی از مسافران هتل، یا بر روی دماغ هایشان باند داشتند و یا در پس سرشان. ما در مورد مشغولیات و فعالیت ایرانیان روی دماغ هایشان و هم چنین کاشت مو شنیده بودیم و امروز آن را به چشم خودمان دیدیم.

در بازار، دلارهای ما به کپه ای از تومان و ریال ایرانی تبدیل شد. راهمان را به داخل کوچه های شلوغ و مسیرهای مختلف ادامه دادیم؛ جاهایی که مدام تذکر رعایت حجاب داده می شد.

همان گونه که انتظار داشتیم، بسیاری از زنان چادر مشکی به سر داشتند، طوری که فقط صورت و دست های آنان قابل رویت بود.

اما شما به راحتی می توانستید مُد را در نوع نقش و نگارهای روسری های زیر آن ها و هم چنین کلاه های لبه داری که روی آن می گذاشتند (از جمله کلاه های دولس Dolce و گابانا Gabbana)، مشاهده کنید.

آن شب، شیراز مدرن را در رستوران پنچ طبقه هفت خوان مشاهده کردیم. جایی که هنر معماری معاصر را با معماری و مهندسی جدید در آمیخته است. روز بعد به پرسپولیس (تخت جمشید) رفتیم؛ جایی که از دیدن بقایای بنای ۲۴۵۰ ساله پادهاشان هخامنشی شگفت‌زده شدیم.

قرن هاست که آتش زدن این کاخ (در ۳۳۰ سال پیش از مسیح توسط اسکندر) به‌نوعی فراموش شده است اما در سال ۱۹۷۱ یک بار دیگر شهرت پیدا کرد.

زمانی که شاه ایران، جشن شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله را در آن برگزار کرد. غذاها از ماکسیم Maxim پاریس آورده شد. پادشاهان و روسای کشورهای زیادی در این مراسم شرکت داشتند.

این امر باعث خشم ایرانیان و سرعت گرفتن انقلاب شد و پس از تمام شدن پارتی (جشن مذکور) دوباره این محل فراموش شد».

این گردشگر استرالیایی در ادامه سفرنامه خود نوشته است: «ما در شبی که در کاروانسرای ۴۰۰ ساله زین الدین در مسیر کرمان حضور یافتیم، با بخش دیگری از تاریخ ایران آشنا شدیم.

بخشی از کاروانسرا بازسازی شده بود و در آن اتاق خواب با با پرده ها و فرش تزیین شده بود و رختخواب نیز در آن وجود داشت. در اینجا فرصت خوبی برای دیدن ستاره ها بود اما پیاده روی در کویر را به جای مطالعه در ستاره ها ترجیح دادیم.

مهم ترین بخش سفر ما صحبت های فارس زبان ما (راهنما) با مردم است که حاصل آن داستان هایی است که در هیچ یک از کتب توریستی یافت نمی شود. وقتی به اصفهان رسیدیم، خستگی راه طولانی، آن هم با اتوبوس خود نمایی می کرد اما این شهر یعنی سومین شهر بزرگ ایران و زیبایی هایش تمامی خستگی راه را از تن به در کرد.

زنده شدن زاینده‌رود

از شانس ما آب زاینده رود که معمولاً بر سر اختلاف موجود گاه به یزد سرازیر می شود، جاری بود. مردم در کنار آب و زیر تاق های پل های این رودخانه دور هم نشسته بودند یا پیاده روی می کردند. ۵ پل از ۱۱ پل موجود بیش از صد سال قدمت دارند و در شب به صورت هنرمندانه ای نورپردازی شده اند که رقص نور در آب کاملاً قابل رویت است.

مانند دیگر توریست ها به میدانی که در قلب شهر و متعلق به قرن هفدهم بود رفتیم. این میدان به عنوان مرکز میراث بین المللی فرهنگی، بعد از میدان تیان من چین، بزرگترین میدان است و فقط از نظر سایز می توان این مقایسه را انجام داد؛ وگرنه عظمت آن با هیچ بخش دیگر میدان چین قابل مقایسه نیست. این میدان تحت تاثیر مسجد جامع است که در طول ۹۰۰ سال تخریب و یا تجدید بنا گردیده است.

در حالی که ما در در ورودی مسجد در حال کشتی گرفتن (کلنجار رفتن) با چادرهایمان بودیم که بر اثر وزش شدید باد در حال افتادن بودند، نمازگزاران زیادی برای نماز می آمدند.

در قبرستانی در اصفهان، سنگ قبرهای کشته شدگان جنگ ایران و عراق خودنمایی می کند. تعداد زیادی از ایرانیان در این جنگ کشته شدند.

عکس ها و تاریخ های ثبت شده روی سنگ قبرها، حکایت از آن دارند که بسیاری از کشته شدگان جوان بوده اند. یکی از مردانی که به طور معمول برای زیارت قبر فرزند ۱۸ ساله اش به آن جا می آید، گفت: وقتی که پسرم برای مرخصی به خانه آمد، از او خواستم که من به جایش بروم اما او نپذیرفت و بعد از چندی هم شهید شد».

کاخ نیاوران

سارا هال در پایان متن خود نوشته است: «سفر ما با رسیدن به تهران خاتمه یافت؛ جایی که سفارت سابق آمریکا در ایران قرار دارد. یکی دیگر از مکان های توریستی، کاخ شاه در نیاوران است که در دامنه البرز و در سال ۱۹۶۰ ساخته شده است.

این محل یکی از دیدنی ترین محل هایی بود که دیدیم. (نویسنده به شرح کامل داخل عمارت پرداخته است). ما همچنین از پل طبیعت که دو سال از ساخت آن می گذرد و دو پارک را به هم متصل می سازد، دیدن کردیم. (در این بخش نیز به شرح وضعیت پل و اطراف آن پرداخته است)

اما بزرگترین سورپرایز ما وقتی بود که از یک روزنامه کشوری که بعد از انقلاب ملی شده بود، بازدید کردیم.

رئیس این روزنامه که امام (معمم) و همراه امام خمینی در سال ۱۹۸۷ در پاریس بود، فردی خوش‌مشرب و مهمان نواز بود و بعد از یک مصاحبه طولانی با ما به اصرار وی نهار را در همان جا ماندیم. وی بسیار متواضعانه، اطراف میز مهمانان حاضر شد و به آن ها غذا تعارف می کرد.

دانشجویان نیز برخورد دوستانه ای داشتند. (احتمالا روزنامه اطلاعات به مدیرمسؤولی سیدمحمود دعایی)

وقتی که ما در یک روز آفتابی در پارک تهران در حال قدم زدن بودیم، آن ها در مورد شانس و این که خود، چقدر در تعیین یا تغییر آن نقش داریم، صحبت می کردند. آن ها هم عاشق اینترنت بودند و دلخور از فیلتر بودن برخی سایت ها.

آن ها مایل نبودند که دوره سربازی را بگذرانند و هر کدام برای خود دلیلی می آورد. یکی می گفت که نان‌آور خانواده اش است، دیگری فرزند طلاق بود و چون پدر نبود، باید از خانواده اش نگهداری می کرد. سومی می گفت که خیلی چاق است و چهارمی می گفت به علت تعرق کف دست نمی تواند تفنگ دست بگیرد.

سفر ما، دست آخر به کنسرت ختم شد! یکی از آنان یک آهنگ رپ خواند و مترجم ما خلاصه آن را برای ما معنی کرد. وقتی ما خداحافظی می کردیم، آن ها خوشحال بودند، ما هم همینطور. در این حالت می شود گفت شانس هم با آنها بود، هم با ما».

چگونه با اتوبوس در داخل ایران سفر کنیم؟

ویزای شینگن تضمینی مجله راهنمای ویزا

دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

دیگر مطالب بخش

کدام شهر ایران هتل های گران تری دارد؟

ادامه مطلب
روزنامه هفت صبح: دست خودتان است؛ یک شب اقامت در هتل آپارتمان 65 هزار تومانی را انتخاب می کنید یا با پرداخت سه میلیون و 550 هزار تومان به ...
زیباییِ از دست رفته روستاي گردشگري قلات

وب‌سایت توریسم آنلاین: آنقدر زباله هاي شهري، تعدد خانه هاي مخروبه و كوه هايي كه در حال برش هستند تا به ساختمان هاي فلزي و بتني تبديل شوند در ...
آبشار منج،دنا

ادامه مطلب
زهرا مرادی استان کهگیلویه و بویراحمد, طبیعی و تفریحی آبشار منج دنا در موقعیت جغرافیایی E510647 N310912 در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است. منج یکی از شهرهای استان است. گویش، ...
زیباترین آبشارهای ایران در استان‌های جنوبی

وب‌سایت چیدانه - فاطمه افشاریان: در روزهای آغازین فصل پاییز با خنک‌تر شدن هوا آن دسته از عزیزانی که به خاطر گرمای تابستان عطای سفر تابستانی را به لقایش ...
گردشگری غذا در ایران با این همه خوراکی

ادامه مطلب
ماهنامه پیشه و تجارت - زهرا محرابی: گردشگری غذا یا به قول ایرانی ها، شکم گردی یک سبک گردشگری است که سال هاست مورد توجه توریست ها بوده و ...
پاییز گردی رویایی در جنگلی بر فراز ابر ها

وب‌سایت روزیاتو - علی زمانی: ایرانگردی در همه فصل های سال به خصوص در پاییز،‌ حس و حال خاصی دارد. پاییز،‌ فصل هزار رنگ هزار نقش است و به ...
کاخ سلطنتی مرمر ،رامسر

ادامه مطلب
کاخ سلطنتی مرمر ،رامسر کاخ سلطنتی رامسر یا کاخ مرمر یکی از نفیس‌ترین آثار دوران پهلوی در شمال ایران است. این کاخ به دستور رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۱۶ به بهره‌برداری رسید و تا انقلاب سال ...
راز عمارت سفید در دل کویر کرمان

خبرگزاری ایسنا - سمیه حسنلو: کنار ریل‌های آهنی منتهی به شهر کرمان، در دل کویر، عمارت سپیدرنگِ باشکوهی دیده می‌شود که تا همین یک سال پیش، مخروبه‌ای بیش نبود ...
ویدیو آبگرم یله گنبد،کیمیایی در دشت قزوین

ادامه مطلب
ما دو دوست و دو جوان هستیم و هر دو عشق به ایران و گردشگری ایران داریم طوری که این عشقمان ما را به این فکر انداخت که این وبسایت ...
از کباب‌ تا‌ کوفته‌ تبریزی‌ و‌ دیزی‌ خوری‌ در تهران

وب‌سایت آفتاب نیوز: «تصور کنید که در دشتی سرسبز پر از شالیزارها، مزارع چای و باغ‌های زیتون هستید؛ جایی که به شما اجازه می‌دهد تا زردآلوهای طلایی را بچینید ...
کارگاه نمد مالی در جواهردره رامسر

ادامه مطلب
کارگاه نمد مالی در جواهردره رامسر دست هایی که این روزها چنین لرزه به جانشان افتاده، همان دست های توانایی است که سالهای طولانی چراغ هنری اصیل را روشن نگه ...
دیدنی ترین دریاچه های ایران

مجله همشهری دانستنیها: دریاچه ها یکی از پرطرفدار ترین مکان های گردشگری ایران هستند. باید بدانید که دریاچه های زیبایی در کشورمان وجود دارد که ما از وجود آنها ...
پل گاودوش‌ آباد اوقان ، سراب

ادامه مطلب
این اثر در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل در استان آذربایجان شرقی، شهرستان سراب و ...
بزرگترین و شگفت انگیزترین غارهای ایران

مجله همشهری دانستنیها - اشکان خسروپور: ایران از نگاه غارنوردان حدود دو هزار «غار» دارد. می گوییم از نگاه غارنوردان، چون هر کدام از رشته هایی که کارشان با ...
«سی تیر»، خیابانی به وسعت تاریخ ایران

ادامه مطلب
مجله مهرگان نو - سارا میرشجاعی: در دل پایتخت شلوغ و پر رفت و آمد، نبض خیابانی می زند که پرسر و صداست اما سنگینی تاریخی پرحکایت را به ...
پاییز گردی در زیباترین باغ تهران

وب‌سایت روزیاتو - علی زمانی: پاییز گردی در تهران نیز،‌ همیشه حال و هوای خاص خود را داشته است. پاییز، فصل گالری گردی و موزه گردی بوده، چرا که ...
گُمیشان؛ شهری که یادگار اشکانیان دریانورد است

ادامه مطلب
مجله مهرگان نو: سندهای تاریخی بی شماری هست که نشان می دهد «گمیشان» یکی از هسته های یک جانشینی اشکانیان بوده، آن هم درست زمانی که «گرگان رود» از ...
ویدیو نخل و نخل گردانی در استان یزد

چشمه قلقلک، محیطی دلنشین برای توسعه گردشگری

ادامه مطلب
وب‌سایت عصر ایران: روستای سرزیارت جزو یکی از سرسبز‌ترین روستاهای استان البرز به شمار می‌رود، هرچند این روستا طبیعت زیبایی دارد اما وجود چشمه‌ای طبیعی به نام چشمه «قلقلک» ...
جزایر ایرانی خلیج فارس را بشناسید

برترین ها: خلیج همیشه فارس در جنوب کشورمان قرار دارد و نام خلیج فارس تا ابد خلیج فارس باقی خواهد ماند. در این میان آنچه که ...
گردشگران خارجی بعد از سفر به ایران چه می نویسند؟

ادامه مطلب
خبرگزاری مهر - رویا سادات هاشمی: خواندن سفرنامه گردشگرهای خارجی که به ایران سفر کرده اند همیشه فرصت هیجان انگیزی است برای محک زدن خودمان،برای اینکه بدانیم ما و ...
شگفت انگیزترین ماهی های جهان در نصف جهان!

هفته نامه همشهری سرنخ - جلال الدین شمسایی: برای دیدن کلکسیونی از ماهی های عجیب و غریب باید زحمت یک مسافرت را به خودتان بدهید و به تونل آکواریوم ...
خانه موزه های گرانبهای ایران

ادامه مطلب
ماهنامه پیشه و تجارت: بارها پیش آمده از کنار خانه های قدیمی عبور کرده ایم و رنگ و بوی زندگی از آن به مشام مان رسیده است. رنگ و ...
پنج مقصد گردشگری گمنام در ایران

جام جم آنلاین: «برای آن ها که به دنبال تجربه های جدید هستند، ایران کشوری است مملو از جاذبه های کمتر شناخته شده که با زیبایی و قدمت تاریخی ...
به مثلث برمودای ایران خوش آمدید

ادامه مطلب
وب‌سایت روزیاتو: بیابان گردی و کویر نوردی، یکی از ظرفیت های ممتاز گردشگری در ایران چهار فصل است و مخاطبان داخلی و بین المللی فراوانی دارد. یکی از جاهایی ...
عجیب ترین دریاچه و تالاب های ایران

وب‌سایت همگردی: تصور ذهنی بیشتر ما از دریاچه، حوضچه ای پر آب با طبیعت سرسبز هست که اطراف اون رو زیبا کرده و با شنیدن اسم تالاب هم، تالاب ...
تنها ۱۰کشور در آرامش به سر می برند

ادامه مطلب
zoomit.ir: موسسه اقتصاد و صلح فعالیت خود را بر مبنای توسعه شاخص‌هایی برای تحلیل صلح و سنجش ارزش اقتصادی آن انجام می‌دهد. این موسسه با محاسبه هزینه جرم و ...
نگاهی به جزیره کیش نگین «خلیج فارس»

وب سایت همشهری شش و هفت - محمد باریكانی: كیش مهم‌ترین جزیره گردشگری و تجاری ایران است كه سالانه گردشگران بسیاری از داخل و خارج ایران را به ...
جنگل های اطراف گت کلا،چاخانی/ آمل

ادامه مطلب
در پنجاه کیلومتری جنوب شرقی شهرستان آمل منطقه میان بند در ارتفاع ۱۵۳۰ متری از سطح دریا روستایی ییلاقی به نام گت کلا با طول و عرض جغرافیایی ۵۳″ ۲۹′ ...
گردشگران در سفر به اسپانیا این شهرهای زیبای اسپانیا را حتما ببینید! +عکس

شهرهای کوچک و ارزان اسپانیا که گردشگران باید ببینند در طول چهار دهه گذشته صنعت گردشگری اسپانیا بسیار پیشرفت کرده است به طوری که به دومین صنعت گردشگری ...